top of page
  • fikaplanetensvea

Hallongrottor med äkta hallon!

Uppdaterat: 4 maj 2021

Spröda mördegskakor med syrlig hallongömma.



Okej. Jag måste erkänna en sak. Jag tycker inte om hallongrottor. Jag tycker att de blir alldeles för söta, sylten blir hård och konstig och det blir bara ugh! Och jag ser såå många vackra bilder på hallongrottor och jag önskar verkligen att jag tyckte om det. Så igår kväll när jag scrollade igenom Camilla Hamids bilder på instagram bestämde jag mig för att detta skulle bli helgens projekt. Så jag började med det sötsliskiga, och det gick ganska fort att komma fram till en lösning: att byta ut sylten mot mosade hallon (halverade även mängden socker från mitt vanliga hallongrottsrecept). Och det löste allt! Hallonen fortsatte vara "krämiga", och de blev lagom syrliga. Perfekta helt enkelt! Det här är de första hallongrottor som jag faktiskt tycker om. Precis sådär beroendeframkallande som bara småkakor kan vara!


Ca 20 st

Tid: 30 min, varav 10 minuter aktiv tid

Hallongrottor med äkta hallon:

150g smör, rumstempererat

3 dl vetemjöl

1/2 dl strösocker

1/2 tsk vaniljsocker

3/4 tsk bakpulver

50g hallon, tinade


Gör såhär:

1: Sätt ugnen på 175 grader.

2: Klä en plåt i bakplåtspapper.

3: Knåda ihop alla ingredienser utom hallonen i en bunke.

4: Rulla små bollar av degen, ca 15g (om du inte har en våg, 15g ≈ 1 msk). TIPS: för att undvika sprickor- rulla en boll i taget och gör sedan gropen så att smöret inte hinner stelna. Gropen tycker jag smidigast görs med ett lätt mjölat teskedsmått. Då får du ett jämnt, runt hål utan att degen fastnar på "gropgöraren".

5: Mosa hallonen med en gaffel.

6: Fyll varje grop med ca 1 tsk hallon.

7: Grädda i mitten av ugnen 15-20 minuter.


Förvaras i frys eller lufttät burk.


Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page