top of page
  • fikaplanetensvea

Mitt bästa recept på chocolate chip cookies!

Jag måste ha testat över 30 recept på chocolate chip cookies. Svenska, amerikanska, tyska som jag ord för ord översatt med google translate. Men jag måste säga att inget recept har blivit riktigt så som jag önskat. Det har alltid saknats något. Jag började experimentera på egen hand och jag tror mig ha uppnått det ultimata. Dessa är ENORMA med stora bitar av choklad och krispig saltkola. En lite segkrispig yta, sega kanter och riktigt mjuk mitt. Så, så gott! Receptet ger ca 25 STORA kakor, du kan dela det på hälften om du vill :)




Chocolate chip cookies med saltkola:

350 g smör

3 ägg

5 dl muscovadosocker

11 dl vetemjöl

1 tsk bikarbonat

1 1/4 msk kaffepulver (kan uteslutas, men lyfter smakerna till skyarna)

300 g valfri choklad (gärna lite mörkare, kanske 54%, kakorna är väldigt söta i sig)

270 g Werthers Cream Candies Classic eller annan hård kola

flingsalt


1: Bryn smöret på medelvärme och låt sedan svalna något i en stor bunke.

2: Vispa smör, ägg och socker fluffigt.

3: Blanda de torra ingredienserna i en skål och rör ned.

4: Hacka chokladen och kolorna. Arbete ned.

5: Rulla degen till bollar (75-80 g/st, som sagt STORA). Platta till bollarna något (jag var skeptisk jag med, jag vet att de flesta recept vill att man ska grädda som bollar, en just här passar det faktiskt bättre om man plattar lite lätt). Frys bollarna i en timme.

6: Sätt ugnen på 175 grader. Grädda de frysta bollarna i 12-14 minuter. Strö över flingsalt och låt svalna.

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page