top of page
  • fikaplanetensvea

Kardemummakaka med brynt smör och rabarber!

Uppdaterat: 20 juli 2021

Galet saftig kardemummakaka med brynt smör, toppad med syrlig rabarber direkt från trädgårdslandet.

Rabarbern växer så det knakar i trädgårdslandet. Invigde säsongen med denna ljuuuuuvliga kardemummakaka. Kardemumma är väl typ det bästa som finns? Att sedan kombinera det med rabarber och brynt smör... som upplagt för succé!

Den blev kanske inte precis så fin som jag hade hoppats, lite ojämnt skurna rabarberbitar och så, men vad gör det? Smaken är den samma (a.k.a himmelsk).


Alltså. Den här kakan är det nog det saftigaste jag bakat. Det var helt sinnessjukt! Bjöd min farmor på denna (vi satt i varsin ände av rummet pga ni vet vad) och vi satt båda två helt tysta och NJÖT. Det bara smälte i munnen.


Ca 12 portioner

Tid: 1h, 25 min

Kardemummakaka med brynt smör och rabarber:

150g smör

2 dl strösocker

2 dl yoghurt (6% fetthalt)

1 ägg

3 dl vetemjöl

2 msk malen kardemumma

2 tsk vaniljsocker

1 1/2 tsk bakpulver

1/4 tsk salt

300 g rabarber (motsvarar ca 7 st relativt späda stänger)

1 msk smör + 1/2 dl mandelmjöl eller ströbröd


Gör såhär:

1: Bryn smöret under konstant omrörning tills det fått en brunaktig ton och doftar lite kola/nötigt.

2: Ställ smöret i kylskåpet tills det stelnat och fått samma konsistens som rumsvarmt smör.

3: Sätt ugnen på 180 grader. Smöra och bröa en springform (se längst ned i ingredienslistan).

4: Vispa smör och socker riktigt fluffigt, ca 3-4 minuter.

5: Tillsätt sedan yoghurt och ägg. Rör om till en slät smet.

6: Vänd ned de torra ingredienserna.

6: Häll ned i formen.

7: Hacka rabarbern och lägg på kakan.

8: Grädda i mitten av ugnen 45-50 minuter (efter ca 15 minuter flyttade jag min form i bakre delen av ugnen). Bakstickan ska komma ut lite fuktig, varken kruttorr eller kladdig.


Förvaras i övertäckt med plastfolie i rumstemperatur.

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page